[COMUNICAT] STOP CREUERS CATALUNYA CONDEMNA L'ADJUDICACIÓ DE LA 7A TERMINAL DE CREUERS A BARCELONA I

21 de març 2024 / Publicat per Stop Creuers
  • En plenes crisi climàtica i emergència per sequera, i amb la ciutat col·lapsada pel turisme de masses, el Port de Barcelona acaba d'adjudicar la setena terminal de creuers.
  • La setena terminal, conjuntament amb la sisena, que entrarà en funcionament l'any vinent, suposaran un augment de més d'un milió de creueristes l'any.
  • La ciutat de Barcelona no pot assumir un total de 5 milions de creueristes anuals, que contribuiran a empitjorar la qualitat de l'aire i la salut de la ciutadania i consumiran l'aigua, l'energia i molts altres recursos de la ciutat.

En plenes crisi climàtica i emergència per sequera, amb la ciutat col·lapsada pel turisme i amb greus problemes de contaminació que afecten la salut de les persones, el Port de Barcelona acaba d'adjudicar la setena terminal de creuers. Malgrat que més de la meitat de la ciutadania és favorable a limitar el flux de creueristes (1), i tot i les evidències que el model de turisme imperant és insostenible socialment i ambiental, la classe política ha estat incapaç d'aturar l'adjudicació d'aquesta terminal. Una infraestructura destinada únicament al benefici de les grans transnacionals que monopolitzen el negoci dels creuers. Malgrat que l'adjudicació i la creació d'aquesta terminal es podia haver bloquejat a cost zero i sense despesa pública, s'ha prioritzat el benefici privat d'algunes fortunes, per sobre dels drets de la ciutadania barcelonina pel que fa a la salut humana, el dret al medi ambient sa i la justícia social.

La setena terminal representarà, conjuntament amb la sisena, que entrarà en funcionament l'any vinent, més d'un milió de creueristes més l'any, i Barcelona s'aproparà als 5 milions de creueristes anuals. Avui Barcelona ja és la primera ciutat del Mediterrani en nombre de creueristes, i amb aquestes dues terminals podrà arribar a ser una de les tres primeres ciutats amb més creuers a escala mundial.

Més nombre de creuers significa més contaminació, de tota mena, i més escalfament global. Actualment, Barcelona és la ciutat d'Europa més afectada per la contaminació dels creuers (2) i, en aquest context, cal recordar la condemna del Tribunal de Justícia de la Unió Europea per haver superat reiteradament el màxim anual permès de diòxid de nitrogen (NO2) a l'àrea metropolitana (3), una superació en què els creuers tenen una responsabilitat molt important. Des d'Stop Creuers Catalunya (SCC) declarem que "no ens creiem les mentides de les empreses de creuers i del Port de Barcelona, que afirmen que els creuers ara contaminen menys; aquesta és una clara estratègia de greenwashing, ja que molts creuers encara fan servir fueloil pesant, i el seu substitut, el gas natural liquat, pot arribar a tenir pitjors efectes en termes d'escalfament global".

Més creuers a Barcelona signifiquen també un augment en el consum de recursos locals, d'energia i d'aigua, així com un augment del volum de residus a gestionar a la ciutat. El Port no ha donat mai cap xifra clara del consum d'aigua dels creuers, però actualment les estimacions, que d'SCC considerem esbiaixades cap a baix, són pròximes als 120.000.000 litres d'aigua per any, sense tenir en compte les dues noves terminals. En un moment en què sectors bàsics de l'economia com són l'agricultura i la ramaderia tenen restriccions d'aigua, es decideix augmentar el nombre de vaixells i de turistes a la ciutat.

L'adjudicació de la setena terminal es fa, com a mínim, per 30 anys, que estaran hipotecats amb una empresa -Royal Caribbean Group- situada a un cau fiscal, que no paga impostos a cap dels països on contamina, amb normatives laborals a bord molt menys garantistes que les del nostre país i que durant 30 anys contaminarà la nostra ciutat i la inundarà de turistes. Tot això, amb la permisivitat irresponsable dels partits polítics que estan als diferents governs, que, desoint els greus senyals d'alarma climàtica, no han fet absolutament res per aturar aquest immens disbarat.

Per aquests motius, SCC condemna rotundament l'adjudicació de la 7a terminal, exigeix que es retiri per imperatiu climàtic i reclama també que es faci un pla d'obligat compliment pel Port per a la reducció urgent del turisme de creuers a la nostra ciutat. No volem més creuers, més saturació ni més contaminació a Barcelona. Els creuers no seran mai sostenibles.

 

1. Percepció del turisme a Barcelona: https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/23033_percepcio_turisme_informe.pdf (pag. 23)

2. The return of the cruise: https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2023/06/2023-Cruise-ship-study.pdf

3. La justicia europea condena a España por la contaminación en Madrid y Barcelona - https://elpais.com/clima-y-medio-ambiente/2022-12-22/la-justicia-europea-condena-a-espana-por-la-contaminacion-en-madrid-y-barcelona.html

 

Stop Creuers

Stop Creuers Catalunya és una confluència d'entitats ecologistes i de defensa del territori contra el trànsit de Creuers.

info@stopcreuers.cat

© 2024 Ecologistes en Acció | Disseny web