Manifest Stop Creuers
Des de diferents moviments socials fa temps que es defensa una agenda de reducció progressiva del trànsit de creuers als ports de Catalunya, però les greus circumstàncies actuals porten a apujar una reivindicació que ha quedat curta. La manca absoluta d'una reacció política efectiva davant la crisi energètica, l'abisme climàtic i ecològic que ja vivim, i la vergonyosa inacció dels nostres governs fan encara més urgent la necessitat de mesures ben radicals. La desaparició total de la indústria de creuers al nostre territori resulta, doncs, imprescindible.
La lluita contra els creuers, el mitjà de transport més contaminant per persona i quilòmetre, té un important suport popular i és compartida a moltes ciutats del Mediterrani i de la resta del món, com ho veiem amb els casos de Venècia, Palma, València, Marsella, la Corunya o Vigo. Totes aquestes poblacions estan experimentant els efectes nocius dels creuers al seu entorn immediat, i molts col·lectius s'han organitzat per denunciar i minimitzar els impactes d'aquesta activitat abusiva, desregulada i extractiva.
Barcelona, juntament amb Palma i Venècia, són les ciutats d'Europa més exposades a la contaminació atmosfèrica causada pels creuers, els quals s'estan estenent cada cop més i des de fa uns quants anys cap a ports com el de Tarragona (i Roses i Palamós en menor mesura); unes poblacions que corren el risc d'absorbir l'excés de trànsit de creuers de Barcelona i, per tant, els greus perjudicis que provoquen. La conseqüència més visible i immediata de la presència de creuers és la contaminació de l'aire que respirem. En aquest sentit, no s'entén que a les ciutats s'impulsin mesures més o menys efectives per reduir la contaminació generada pel trànsit rodat, i que, en canvi, es permeti que hi circulin i hi atraquin creuers, que emeten quantitats ingents de gasos com el SO2 i el NO2, altament contaminants i perjudicials per a la salut (1).
A més, la indústria dels creuers està en mans d'unes poques multinacionals que naveguen sota banderes i regulacions de paradisos fiscals, la qual cosa significa menys drets laborals (2), pitjors salaris, regulacions ambientals laxes i evasió fiscal. Així mateix, no s'ha d'oblidar el paper destacat de l'activitat dels creuers en la propagació de greus malalties a escala global.
A tot això s'hi suma, també, l'impacte negatiu a les ciutats i pobles en termes de turistització, és a dir: expulsió de població, massificació de l’espai urbà, transformació del comerç al voltant dels circuits més utilitzats pels/les creueristes, problemes de mobilitat, etc. Cal abandonar aquest model econòmic que s'està imposant a les ciutats i pobles amb port i que n'augmenta la vulnerabilitat exposant la seva economia a les fluctuacions econòmiques, les crisis i els encariments de preus, sobretot de l'energia.
En un context d'escassetat i racionament de l'energia, és urgent i prioritari intervenir sobre els sectors superflus i altament consumidors d’energia, en especial el dels creuers, pels alts i inacceptables impactes socials, ambientals i sanitaris que genera. Ningú no entendrà les previsibles restriccions de consum d’energia en l’àmbit domèstic si continuem veient als ports aquests monstres fumejant i milers de turistes arribant amb avions i consumint més energia i recursos locals. En aquest sentit, cal destacar també que els creuers són font d'una enorme injustícia climàtica i ambiental; el model de turisme irracional que representen té greus efectes al Sud Global i, alhora, només és consumit pels sectors més privilegiats de la societat, predominantment del Nord Global.
Amb un escenari com el descrit, no entenem com ni la Generalitat de Catalunya ni els ajuntaments de Barcelona i Tarragona, que han "declarat" l'emergència climàtica, no aborden el problema i s'obren a debatre la desaparició d'aquesta indústria tòxica del nostre país. Constatem una clara manca de lideratge polític, ja que només s'ha fet pública la proposta de mesura de l’Ajuntament de Barcelona referent a la necessitat de reduir el trànsit de creuers, sense cap més recorregut i sense que s'hagi portat efectivament, fins ara, a la taula del debat polític. Igualment, entenent que la Mediterrània és un ecosistema força reduït, la mesura hauria de portar-se a l'àmbit de tot el seu litoral, perquè no es tracta només de deixar fora de les nostres ciutats els creuers i la seva contaminació, sinó de tota la regió i, també, del planeta. El nou impost al CO2 dels grans vaixells decretat per la Generalitat no és altra cosa que un pegat, que, a més, transmet que és lícit contaminar sempre que es paguin unes míseres taxes.
Finalment, a hores d'ara no tenen cap validesa els falsos debats com el del suposat avantatge dels creuers que comencen i acaben travessia a la ciutat sobre els que hi fan escala, ni el de la desestacionalització. El primer es basa en l'argument interessat que aporta més beneficis a la ciutat pel fet que aquests viatgers pernocten i utilitzen l'aeroport, la qual cosa provoca, precisament, dos dels principals impactes de la turistització: les emissions dels avions i l'expulsió provocada per la proliferació d'allotjaments turístics. I la distribució de les arribades al llarg del calendari és, en realitat, una manera de disfressar l'augment d'arribades. Ambdós raonaments són cortines de fum; el debat gira al voltant de l'agenda de reducció del trànsit de creuers fins a la seva desaparició, no d'arguments econòmics ni de jocs de trilers amb els vaixells.
Per tot això, demanem:
1. L'eliminació total de l'activitat creuerística a tot el territori català l'any 2025 i un pla de reducció per assolir-la, per tal de disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica i així protegir la salut de la població afectada, i per complir amb els objectius climàtics.
2. L'aturada immediata de les ampliacions portuàries destinades al trànsit de creuers i el replantejament de la resta d'ampliacions portuàries.
3. La creació d’una taula de seguiment dels plans de reducció de l’activitat creuerística de Barcelona i Tarragona entre l’administració i les entitats socials i ecologistes.
4. La reconversió del sector turístic de les ciutats, per tal de millorar els modes de mobilitat més sostenibles i enfortir els sectors econòmics més justos socialment i ambientalment.
5. L'impuls de l’entrada en vigor abans del 2025 de les àrees de control d’emissions de sofre i nitrogen a la Mediterrània.
6. Un pla per donar a conèixer i estendre aquestes mesures a la resta de ports de la Mediterrània i els governs que hi tenen competències, amb la finalitat de fer-ne aviat una àrea lliure de creuers.
(2) Les condicions laborals a bord dels creuers són extremadament precàries, i en casos concrets han arribat a ser descrites com a treball esclau (https://www.albasud.org/publ/docs/100.pdf)
Adhereix-te al manifest
Adhereix la teva entitat al manifest. Si la teva entitat vol donar suport al manifest, fes clic a l'enllaç per afegir-ne la signatura (només per a organitzacions socials i ambientals sense vinculació amb partits polítics).
Adhesions
1 Observatori d'Antropologia del Conflicte Urbà (OACU)
2 Col·lectiu d'Arquitectes El Tinglado
3 Entrepobles
4 Agita't Gràcia
5 Aliança contra la Pobresa Energètica (APE)
6 Associació SomlaClau
7 Aula Ambiental Itinerant del Poble-sec
8 ADDA Associació Defensa Drets Animal
9 Taula de Transició Ecosocial del Poble-sec
10 Assemblea 15M Sarria - St. Gervasi
11 Embat, Organització Llibertària de Catalunya
12 Enginyeria Sense Fronteres
13 SCI Catalunya
14 Asociación Cultural Las afueras
15 Futuro vegetal
16 Extinction rebellion Ibiza
17 Cooperasec
18 Xarxa d'Economia Solidària
19 Consell de la Joventut de Barcelona
20 Attac-Catalunya
21 Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l'Arpa (BCN)
22 Profes pel Futur (T4FCat)
23 Edualter
24 Associació socioeducativa El Cabdell
25 Grup Ecologista de Tarragona i l'Ebre - Ecologistes en Acció
26 Rebel·lió o Extinció Girona
27 StopJJOO
28 Casal Popular Sageta de Foc de Tarragona
29 Cau de Llunes
30 Naturalistes de Gelida
31 Associació de Veïnes i Veïns del barri Gòtic
32 Fem Front al Turisme
33 Les Filomenes de Cambrils
34 Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l'Arpa (BCN)
35 Ateneu Llibertari Alomà (Tarragona).
36 LA CASA BLAVA
37 Plataforma Cel Net
38 Resistim al Gòtic
39 ALBA SUD
40 Associació agroambiental Temps de sao
41 Plataforma No juguem, Aturem Hard Rock
42 Casal Popular el Polvorí de Cambrils
43 CooperAcció
44 Rebel·lió o Extinció Barcelona
45 Abaceria Respira
46 Caixa d'Eines i Feines
47 Tots per Argentona
48 Grup Eirene
49 GOB Mallorca
50 Plataforma contra els Megacreuers de Palma
51 Ateneu l'Empelt
52 AV Som Barri
53 Profes pel Futur (T4F Cat)
54 Raval Rebel
55 Gafarrons Sccl
56 Colectivo Grietas
57 Sindicat d'Habitatge de Vallcarca
58 Assemblea de Barri de Sants
59 Observatori del Deute en la Globalització
60 Associació Germanetes Jardins d'Emma
61 SODEPAU
62 Assoc. La Catalitzadora
63 Grup Ecologista del Nucli Antic de Barcelona (GENAB)
64 Grup d'ecoconsum La Sardineta
65 Heura Negra
66 Cal Temerari
67 Salvem l'Alzina (Vila de Grà cia)
68 Boodaville
69 We are here Venice
70 Aula Masafrets SCCL
71 PHATT (Plataforma d'habitatges afectats dels Tres Turons)
72 SOS Costa i Camp de Tarragona
73 Banc Expropiat de Gràcia
74 L'Escamot SCCL
75 Ateneu L'Harmonia - Federació d'Entitats Socioculturals i de Lleure de Sant Andreu de Palomar
76 No Més Blocs - Salvem l'Hospitalet
77 La Saboga Medi Ambient i Cultur
78 Feministes de Gràcia
79 Proces Constituent
80 Sindicat co.bas comissions de base
81 Fem sant antoni
82 Dormir Tranquils
83 GOOD KARMA PROJECTS
84 Associació Salvem l'Alzina i les casetes
85 Asociación Cultural las afueras.
86 Agita't Gràcia
87 Crida LGBTI
88 Grup Excursionista Albada
89 Alianza contra la Pobreza Energética
90 Cuidem Montjuïc
91 Ruido Photo
92 EL BROT SCCL
93 CNT-AIT Tarragona
94 Llibreria Aldarull
95 Observatori DESC
96 Asociación Mar de Fábula
97 Zocaminhoca
98 La Intersindical
Stop Creuers Catalunya és una confluència d'entitats ecologistes i de defensa del territori contra el trànsit de Creuers.