Manifest Stop Creuers

Des de diferents moviments socials fa temps que es defensa una agenda de reducció progressiva del trànsit de creuers als ports de Catalunya, però les greus circumstàncies actuals porten a apujar una reivindicació que ha quedat curta. La manca absoluta d'una reacció política efectiva davant la crisi energètica, l'abisme climàtic i ecològic que ja vivim, i la vergonyosa inacció dels nostres governs fan encara més urgent la necessitat de mesures ben radicals. La desaparició total de la indústria de creuers al nostre territori resulta, doncs, imprescindible.

La lluita contra els creuers, el mitjà de transport més contaminant per persona i quilòmetre, té un important suport popular i és compartida a moltes ciutats del Mediterrani i de la resta del món, com ho veiem amb els casos de Venècia, Palma, València, Marsella, la Corunya o Vigo. Totes aquestes poblacions estan experimentant els efectes nocius dels creuers al seu entorn immediat, i molts col·lectius s'han organitzat per denunciar i minimitzar els impactes d'aquesta activitat abusiva, desregulada i extractiva. 

Barcelona, juntament amb Palma i Venècia, són les ciutats d'Europa més exposades a la contaminació atmosfèrica causada pels creuers, els quals s'estan estenent cada cop més i des de fa uns quants anys cap a ports com el de Tarragona (i Roses i Palamós en menor mesura); unes poblacions que corren el risc d'absorbir l'excés de trànsit de creuers de Barcelona i, per tant, els greus perjudicis que provoquen. La conseqüència més visible i immediata de la presència de creuers és la contaminació de l'aire que respirem. En aquest sentit, no s'entén que a les ciutats s'impulsin mesures més o menys efectives per reduir la contaminació generada pel trànsit rodat, i que, en canvi, es permeti que hi circulin i hi atraquin creuers, que emeten quantitats ingents de gasos com el SO2 i el NO2, altament contaminants i perjudicials per a la salut (1).

A més, la indústria dels creuers està en mans d'unes poques multinacionals que naveguen sota banderes i regulacions de paradisos fiscals, la qual cosa significa menys drets laborals (2), pitjors salaris, regulacions ambientals laxes i evasió fiscal. Així mateix, no s'ha d'oblidar el paper destacat de l'activitat dels creuers en la propagació de greus malalties a escala global.

A tot això s'hi suma, també, l'impacte negatiu a les ciutats i pobles en termes de turistització, és a dir: expulsió de població, massificació de l’espai urbà, transformació del comerç al voltant dels circuits més utilitzats pels/les creueristes, problemes de mobilitat, etc. Cal abandonar aquest model econòmic que s'està imposant a les ciutats i pobles amb port i que n'augmenta la vulnerabilitat exposant la seva economia a les fluctuacions econòmiques, les crisis i els encariments de preus, sobretot de l'energia.

En un context d'escassetat i racionament de l'energia, és urgent i prioritari intervenir sobre els sectors superflus i altament consumidors d’energia, en especial el dels creuers, pels alts i inacceptables impactes socials, ambientals i sanitaris que genera. Ningú no entendrà les previsibles restriccions de consum d’energia en l’àmbit domèstic si continuem veient als ports aquests monstres fumejant i milers de turistes arribant amb avions i consumint més energia i recursos locals. En aquest sentit, cal destacar també que els creuers són font d'una enorme injustícia climàtica i ambiental; el model de turisme irracional que representen té greus efectes al Sud Global i, alhora, només és consumit pels sectors més privilegiats de la societat, predominantment del Nord Global.

Amb un escenari com el descrit, no entenem com ni la Generalitat de Catalunya ni els ajuntaments de Barcelona i Tarragona, que han "declarat" l'emergència climàtica, no aborden el problema i s'obren a debatre la desaparició d'aquesta indústria tòxica del nostre país. Constatem una clara manca de lideratge polític, ja que només s'ha fet pública la proposta de mesura de l’Ajuntament de Barcelona referent a la necessitat de reduir el trànsit de creuers, sense cap més recorregut i sense que s'hagi portat efectivament, fins ara, a la taula del debat polític. Igualment, entenent que la Mediterrània és un ecosistema força reduït, la mesura hauria de portar-se a l'àmbit de tot el seu litoral, perquè no es tracta només de deixar fora de les nostres ciutats els creuers i la seva contaminació, sinó de tota la regió i, també, del planeta. El nou impost al CO2 dels grans vaixells decretat per la Generalitat no és altra cosa que un pegat, que, a més, transmet que és lícit contaminar sempre que es paguin unes míseres taxes.

Finalment, a hores d'ara no tenen cap validesa els falsos debats com el del suposat avantatge dels creuers que comencen i acaben travessia a la ciutat sobre els que hi fan escala, ni el de la desestacionalització. El primer es basa en l'argument interessat que aporta més beneficis a la ciutat pel fet que aquests viatgers pernocten i utilitzen l'aeroport, la qual cosa provoca, precisament, dos dels principals impactes de la turistització: les emissions dels avions i l'expulsió provocada per la proliferació d'allotjaments turístics. I la distribució de les arribades al llarg del calendari és, en realitat, una manera de disfressar l'augment d'arribades. Ambdós raonaments són cortines de fum; el debat gira al voltant de l'agenda de reducció del trànsit de creuers fins a la seva desaparició, no d'arguments econòmics ni de jocs de trilers amb els vaixells.

Per tot això, demanem:

1. L'eliminació total de l'activitat creuerística a tot el territori català l'any 2025 i un pla de reducció per assolir-la, per tal de disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica i així protegir la salut de la població afectada, i per complir amb els objectius climàtics.

2. L'aturada immediata de les ampliacions portuàries destinades al trànsit de creuers i el replantejament de la resta d'ampliacions portuàries.

3. La creació d’una taula de seguiment dels plans de reducció de l’activitat creuerística de Barcelona i Tarragona entre l’administració i les entitats socials i ecologistes.

4. La reconversió del sector turístic de les ciutats, per tal de millorar els modes de mobilitat més sostenibles i enfortir els sectors econòmics més justos socialment i ambientalment.

5. L'impuls de l’entrada en vigor abans del 2025 de les àrees de control d’emissions de sofre i nitrogen a la Mediterrània.

6. Un pla per donar a conèixer i estendre aquestes mesures a la resta de ports de la Mediterrània i els governs que hi tenen competències, amb la finalitat de fer-ne aviat una àrea lliure de creuers.

 

(1) https://www.transportenvironment.org/discover/pollution-and-damage-floating-cities-are-creating-conflict/

(2) Les condicions laborals a bord dels creuers són extremadament precàries, i en casos concrets han arribat a ser descrites com a treball esclau (https://www.albasud.org/publ/docs/100.pdf)

Adhereix-te al manifest


Adhereix la teva entitat al manifest. Si la teva entitat vol donar suport al manifest, fes clic a l'enllaç per afegir-ne la signatura (només per a organitzacions socials i ambientals sense vinculació amb partits polítics).

Adhesions

1             Observatori d'Antropologia del Conflicte Urbà (OACU)

2             Col·lectiu d'Arquitectes El Tinglado

3             Entrepobles

4             Agita't Gràcia

5             Aliança contra la Pobresa Energètica (APE)

6             Associació SomlaClau

7             Aula Ambiental Itinerant del Poble-sec

8             ADDA Associació Defensa Drets Animal

9             Taula de Transició Ecosocial del Poble-sec

10          Assemblea 15M Sarria - St. Gervasi

11          Embat, Organització Llibertària de Catalunya

12          Enginyeria Sense Fronteres

13          SCI Catalunya

14          Asociación Cultural Las afueras

15          Futuro vegetal

16          Extinction rebellion Ibiza

17          Cooperasec

18          Xarxa d'Economia Solidària

19          Consell de la Joventut de Barcelona

20          Attac-Catalunya

21          Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l'Arpa (BCN)

22          Profes pel Futur (T4FCat)

23          Edualter

24          Associació socioeducativa El Cabdell

25          Grup Ecologista de Tarragona i l'Ebre - Ecologistes en Acció

26          Rebel·lió o Extinció Girona

27          StopJJOO

28          Casal Popular Sageta de Foc de Tarragona

29          Cau de Llunes

30          Naturalistes de Gelida

31          Associació de Veïnes i Veïns del barri Gòtic

32          Fem Front al Turisme

33          Les Filomenes de Cambrils

34          Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l'Arpa (BCN)

35          Ateneu Llibertari Alomà (Tarragona).

36          LA CASA BLAVA

37          Plataforma Cel Net

38          Resistim al Gòtic

39          ALBA SUD

40          Associació agroambiental Temps de sao

41          Plataforma No juguem, Aturem Hard Rock

42          Casal Popular el Polvorí de Cambrils

43          CooperAcció

44          Rebel·lió o Extinció Barcelona

45          Abaceria Respira

46          Caixa d'Eines i Feines

47          Tots per Argentona

48          Grup Eirene

49          GOB Mallorca

50          Plataforma contra els Megacreuers de Palma

51          Ateneu l'Empelt

52          AV Som Barri

53          Profes pel Futur (T4F Cat)

54          Raval Rebel

55          Gafarrons Sccl

56          Colectivo Grietas

57          Sindicat d'Habitatge de Vallcarca

58          Assemblea de Barri de Sants

59          Observatori del Deute en la Globalització

60          Associació Germanetes Jardins d'Emma

61          SODEPAU

62          Assoc. La Catalitzadora

63          Grup Ecologista del Nucli Antic de Barcelona (GENAB) 

64          Grup d'ecoconsum La Sardineta 

65          Heura Negra

66          Cal Temerari

67          Salvem l'Alzina (Vila de Gràcia)

68          Boodaville

69          We are here Venice

70          Aula Masafrets SCCL

71          PHATT (Plataforma d'habitatges afectats dels Tres Turons)

72          SOS Costa i Camp de Tarragona

73          Banc Expropiat de Gràcia

74          L'Escamot SCCL

75          Ateneu L'Harmonia - Federació d'Entitats Socioculturals i de Lleure de Sant Andreu de Palomar

76          No Més Blocs - Salvem l'Hospitalet

77          La Saboga Medi Ambient i Cultur

78          Feministes de Gràcia

79          Proces Constituent

80          Sindicat co.bas comissions de base

81          Fem sant antoni

82          Dormir Tranquils

83          GOOD KARMA PROJECTS

84          Associació Salvem l'Alzina i les casetes

85          Asociación Cultural las afueras.

86          Agita't Gràcia

87          Crida LGBTI

88          Grup Excursionista Albada

89          Alianza contra la Pobreza Energética

90          Cuidem Montjuïc

91          Ruido Photo

92          EL BROT SCCL

93          CNT-AIT Tarragona

94          Llibreria Aldarull                               

95          Observatori DESC            

96          Asociación Mar de Fábula           

97          Zocaminhoca

98          La Intersindical
 

Stop Creuers

Stop Creuers Catalunya és una confluència d'entitats ecologistes i de defensa del territori contra el trànsit de Creuers.

info@stopcreuers.cat

© 2024 Ecologistes en Acció | Disseny web